Mänttä-Vilppula sodissa- näyttely

su 2.6.2024 - su 29.9.2024

Klo 12.00-16.00

Riihikankaantie 12, 35700 Vilppula

Näyttelypaikka sijaitsee Vilppulan varikon, nykyisen Sotamuseon varastoalueen entisessä rakennuksessa. Näyttelyn pääasiallinen tarkoitus on muistaa sankarivainajiamme, joita Mäntän, Vilppulan ja Pohjaslahden sankarihaudoissa lepää 424, kalleimman uhrinsa antanutta. Näyttelyn ohessa pyrimme tuomaan yhtenäisempää tietoa esivanhempiemme koettelemuksista sota-ajoilta jälkipolvillemme.

Näyttely on jaettu viiteen teemaan. Ne ovat Vilppulan Vaihe 1918, sotilaallinen koulutus ja tapahtuma 1919–1945, talvisota, jatkosota ja Mäntän Seudun Reserviläiset ry.  Vuosien 1918–1939 eli sotien välinen aika kertoo pääosin valokuvin reserviläisten, lähinnä suojeluskuntalaisten koulutuksesta, kertausharjoituksista ja tapahtumista paikallisesti. Talvisota-teeman alla matkataan Tolvajärven suunnalle 3. KKK ja 9./JR 16:n matkassa ja poiketaan tapahtumiin Kollaalla 3. KKK/ JR 69:n mukaan. JR 16:n johdossa mänttäläisiä, vilppulaisia ja kuorevesiläisiä miehiä johti everstiluutnantti Aaro Pajari ja jatkosodassa Mannerheim-ristin numero 9 saanut Eero Kivelä. Jatkosodan näyttelyn päätarina kulkee III/JR 27:n matkassa hyökkäysvaiheen aikana vuonna 1941. Viidennessä teemassa voi tutustua Mäntän Seudun Reserviläisten 72 vuoden aikana saatuihin muistamisiin. Tilaan tulee myös erillinen kahvio palvelemaan näyttelyssä kävijöitä, jossa voi tutustua oheismateriaaliin, kuten puhtaaksi kirjoitettuihin sotapäiväkirjoihin tai asiaan liittyvään lehtiaineistoon kahvittelun lomassa. Juhannuksen jälkeen, joka toinen torstai klo 14.00-16.00 Janne Pietiläinen tulee esittelemään näyttelytilaan perinneaseita. Piha-alueen tuntumastakin saattaa myös löytyä mielenkiintoista katseltavaa.

Yhteistyökumppaninamme toimii Sotamuseo ja näyttelyn suojelijana on kenraalimajuri evp. Jorma Ala-Sankila.

Liput 10€/hlö, alle 16 v. huoltajan seurassa ilmaiseksi.

Tervetuloa!