6.6.2020

Ylennys oli iloinen yllätys huoltovarmuuden tärkeille tekijöille

Martikaisen veljekset saivat mukavaa postia Pirkanmaan aluetoimistolta 4. kesäkuuta, kun postilaatikkoon kolahtivat ylentämiskirjat.  Alikersantiksi ylennetty Samuli Martikainen ja korpraaliylennyksen saanut Vesa Martikainen ovat Mänttä-Vilppulan maitotilallisia jo usemmassa polvessa.

Vasemmalla alikersantiksi ylennyt Samuli Martikainen ja oikealla korpraaliylennyksen saanut Vesa Martikainen.

Maanpuolustusaate on juurtunut veljesten sydämiin jo lapsuudessa, sillä veljesten vaari Ludvik Martikainen taisteli Suomen itsenäisyyden puolesta talvi- ja jatkosodassa. Vaariinsa Ludvikiin veljekset eivät kuitenkaan ole koskaan päässeet tutustumaan henkilökohtaisesti, sillä sotamies Ludvik Martikainen kaatui Kirvussa vuonna 1941. Muistona vaarin kalliista uhrauksesta isänmaalle ovatkin kunniamerkit ja Vapaudenristin ritarikunnan sururisti, eli 4. luokan Vapaudenristi miekkojen kera mustalla nauhalla. Veljesten tietä maanuolustusaatteen pariin on johdattanut myös heidän isänsä yliluutnantti Erkki Martikainen, joka omasi myös vahvan maanpuolustustahdon. Isä lähtikin aina puolustusvoimien käskyn saatuaan reservin kertausharjoituksiin ja harjoituksia oli useita.

Muistoja vaarista mm. Vapaudenristin ritarikunnan sururisti ja talvisodan 1939-1940 muistomitali.

Martikaiset ovat huoltovarmuutemme kovia tekijöitä. Maidontuottajina heitä on palkittu jo usemapaan kertaan vuosikymmenien aikana. Mänttä-Vilppulassa sijaitsevan tilan karjan joukosta löytyy muun muassa vuonna 2019 kantakirjaluokkaan merkitty  100-tonnin Usva -lehmä. Lisäksi tila on palkittu Water Ehrströmin säätiön taholta  vuonna 2009  kultaisella Walter Ehrström -mitalilla, joka on tunnustus pitkäaikaisesta työstä elintarvikehygienian edistämiseksi. Kodin seinillä on lisäksi useita Valion luovuttamia kunniakirjoja, jotka kertovat omaa tarinaansa tilan menestyksekkäästä laatumaitotuotannosta sukupolvesta toiseen.

Uusina muistoina jälkipolville ovat mm. Usva -lehmän komea 100-tonnin kunniakirja ja maitotonkka pysti.

Samulille ja Vesalle ylennys oli iloinen yllätys ja he kiittävät lämpimästi omaan reserviläisyhdistystään aktiivisuudesta ylennyksen esittämisessä sekä Pirkanmaan aluetoimistoa ja sen päällikköä. Koronapandemiasta johtuen Pirkanmaan aluetoimisto ei voinut tällä kertaa järjestää Tampereella juhlavaa ylennettävien onnittelutilaisuutta, niin  makoisat onnittelukahvit nautittiin kotoisasti oman väen kesken.

Mäntän Seudun Reserviläiset Onnittelee Lämpimästi ylennettyjä yhdistyksen jäseniä!
Kuvat ja teksti: Juha Happonen.